Perustuu romaaniin Kun kyyhkyset katosivat

Kun kyyhkyset katosivat

Kantaesitys: Kansallisteatteri 27.11.2013
Viro: Tarton Vanemuine-teatteri 28.2.2015
Kuopio: Kuopion kaupunginteatteri 28.1.2016

Linkit: 

Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän esittelykansio
Lataa PDF-tiedosto

Näytelmän traileri
Katso video

Avainsanat

  • 1940-luku
  • 1960-luku
  • aktiivitoimet
  • disinformaatio
  • fasismi
  • historia
  • historiankirjoitus
  • identiteetti
  • kaksoismiehitys
  • kansallissosialismi
  • keskitysleirit
  • KGB
  • kommunismi
  • Kvartetti-sarja
  • metsäveljet
  • natsismi
  • Neuvostoliitto
  • neuvostomiehitys
  • neuvostoterrori
  • neuvostoviro
  • NKVD
  • Näytelmä
  • petos
  • politiikka
  • propaganda
  • psykologia
  • Saksa
  • Siperia
  • sorto
  • sosialismi
  • sota
  • suomen pojat
  • vaino
  • vastarinta
  • Viro

Perustuu romaaniin Kun kyyhkyset katosivat

Kun kyyhkyset katosivat

Kun kyyhkyset katosivat -näytelmä perustuu Sofi Oksasen samannimiseen romaaniin, joka kuuluu Viron lähihistoriaa ja Euroopan kahtiajakoa käsittelevään Kvartetti-sarjaan. Edelliset osat ovat Stalinin lehmät sekä Puhdistus.

Näytelmä kantaesitettiin Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 27.11.2013. Viron ensi-ilta nähtiin 28.2.2015 Tarton Vanemuine-teatterissa. Kuopion Kaupunginteatterissa se sai ensi-iltansa 28.1. 2016 virolaisen Priit Pedajaksen ohjaamana.

Näytelmä eroaa romaanista niin rakenteeltaan kuin painopisteiltään: romaani on kirjoitettu anakronisesti ja kuvaa sitä, miten historiallista totuutta rakennetaan sanoin, näytelmä kulkee kronologisesti ja keskittyy kuvaan. Keskeisin henkilö, Edgar Parts, on näytelmässä vaihtunut romaanin kirjailijasta valokuvaajaksi ja ohjaajaksi, joka toimii KGB:n ja Saksan turvallisuuspoliisin palveluksessa.

Ristiriitoja hänen yksityiselämäänsä tuovat onneton avioliitto, saksalaiseen rakastuva vaimo Juudit ja Viron itsenäisyyden puolesta taisteleva metsäveliserkku Roland.

”Kahden totalitaristisen järjestelmän, Neuvostoliiton ja kansallissosialistisen Saksan, valta perustui terrorin lisäksi propagandaan, jossa kuva ja sana olivat olennaisimmat aseet. Se tarkoitti taiteilija-armadan valjastamista propagandatehtäviin”, Oksanen kertoo. ”Nykyajan nopean tiedonvälityksen vuoksi meidän olisi yhäkin kyettävä ymmärtämään, miten uutisia, totuutta ja tulkintoja rakennetaan. Keinot ovat samat kuin Edgar Partsin aikaan. Edward Snowdenin paljastusten myötä tiedetään se, että myös tänä päivänä ihmisistä kerätään raskauttavaa ja kiristykseen soveltuvaa tietoa aivan samalla tavalla kuin Partsin maailmassa.”

Näytelmän Kansallisteatterin kantaesityksen ohjaus oli Raila Leppäkosken, lavastus Karmo Menden ja läpisävelletyn esityksen musiikki oli Maija Kaunismaan. Esityksen musiikki on tallennettu ja saatavilla teatterikäyttöön kokonaan tai osittain erillisellä sopimuksella. Esityksen pääosissa loistivat Matleena Kuusniemi (Juudit), Janne Hyytiäinen (Roland) ja Timo Tuominen (Edgar). Ennen kantaesitystä näytelmä esitettiin reading-muodossa Tukholmassa 23.11.2013, Dramatenissa Nils Polettin ohjaamana, viidellä näyttelijällä. Edgaria esitti vaikuttavan kivikasvoinen Björn Granath.

Esityksen musiikista vastasi Kyyhkyset-orkesteri, jossa läpi teoksen soittivat Tommi Asplund (viulu), Maija Kaunismaa (kapellimestari, piano ja laulu), Juha Kuoppala (koskettimet), Zarkus Poussa (rummut) ja Sara Puljula (kontrabasso).

 

Katso muut näytelmät

Rakastan sinua jo nyt

Kantaesitys 27.1.2017

Siniposkiset tytöt

Kantaesitys 17.7.2005

Stalinin lehmät

Kantaesitys 15.9.2018

Puhdistus

Kantaesitys 2.7.2007