International site » Kansainvälinen sivusto » Ouvrir le site en français »

Puhdistus (ooppera)

"Syntynyt klassikoksi." – Kotimaa

Oopperajuliste

Puhdistus-ooppera sai Suomen kantaesityksensä Suomen Kansallisoopperassa 20.4.2012. Oopperan sävelsi Jüri Reinvere. 

Puhdistus-ooppera kuvaa Oksasen romaanin lailla Viron historiaa neuvostomiehityksen puristuksessa yhden suvun naisten traagisten kohtaloiden kautta. Jüri Reinveren herkkä, poeettinen ja genrerajoja kaihtamaton sävelkieli luo kiinnostavan kontrastin Sofi Oksasen rajulle draamalle. Reinvereä ja Oksasta yhdistää myös omakohtainen kytkös Puhdistuksen teemoihin: "Olemme molemmat poliittisten väkivaltaisuuksien lapsenlapsia", Reinvere kuvaa. Myös muita yhtymäkohtia oopperan ja romaanin tekijöiden väliltä löytyy: "Kirjoitin Puhdistusta Jürin keittiönpöydän ääressä Berliinissä, ja hän sävelsi samojen neliömetrien sisällä oopperan samasta tarinasta. Tila on näemmä hyvin hedelmällinen tarinan henkilöille", Sofi Oksanen nauraa. "Oli hienoa tehdä uusi aluevaltaus yhteistyössä Jürin kanssa. Yhteistyön pohja on vakaa, on yhteisiä näkemyksiä ja kokemuksia".

Puhdistus on Reinveren ensimmäinen ooppera. Se on musiikiltaan modernia, mutta säveltäjän mielestä kuitenkin perinteistä oopperaa. "En pyrkinyt ennätyksiin modernin kokeellisuuden saralla", hän sanoo.

"Puhdistus on ollut Virossa järkytys monella tavalla, sillä siellä on totuttu puhumaan menneisyydestä tietyllä tavalla", säveltäjä Jüri Reinvere sanoo. Tallinnassa 1971 syntynyt Reinvere on itse kirjoittanut libreton, jonka painotukset poikkeavat romaanista. "Minulla korostuu virolaisten tilinteko menneisyyden kanssa. Väitän, että menneisyys voidaan jättää taakse vasta, kun se on kohdattu silmästä silmään".

"Libretto on armoton, se paljastaa ihmisen heikkoudet ja pienuuden", ohjaaja Tiina Puumalainen sanoo. "Toisaalta se tekee hyvin ymmärrettäväksi sen, kuinka vaikeaa on valita oikein." Tarina liikkuu ajassa edestakaisin aina 1930-luvulta nykyaikaan. Teppo Järvisen lavastukseen on otettu vaikutteita sekä neuvostopropagandasta että nykyajan joukkoliikkeistä. Koko näyttämön täyttävien suurten tapahtumien ohella ooppera tarjoaa pieniä intiimejä hetkiä.

Puhdistuksen päärooli jaettiin kahden laulajan kesken. Nuoren Aliiden roolissa vuorottelivat Helena Juntunen ja Tove Åman, vanhana Aliidena Johanna Rusanen-Kartano ja Heli Veskus. Zaran tehtävässä vuorottelivat Niina Keitel ja Melis Jaatinen. Esitykset johti virolainen kapellimestari Paul Mägi.

     

Traileri

Jüri Reinvere

Säveltäjä Jüri Reinvere (s. 1971) on opiskellut Tallinnan musiikkilukiossa ja Varsovan Chopin-akatemiassa sekä vuosina 1994-2004 Sibelius-Akatemiassa, josta hän valmistui musiikin maisteriksi Veli-Matti Puumalan ja Tapio Nevanlinnan johdolla. Tärkeä mentori on ollut pianisti Käbi Laretei.

Reinveren tuotanto koostuu eri tyylisistä, genrerajat ylittävistä sävellyksistä. Hän käyttää musiikissaan paljon omaa runouttaan, jota myös luetaan teoksissa. Sävellyksiin liittyy usein myös jokin teatraalinen tai visuaalinen elementti. Reinvere soveltaa musiikissaan tyylejä modernismista uusyksinkertaisuuteen ja hyödyntää eri tyyleissä eri tekniikoita. Hänen aiempia suurimuotoisia sävellyksiään ovat radio-ooppera Vastaskallas (2001-2004), balettiteokset Dialog I (2002) ja Luft-Wasser-Erde-Feuer-Luft (2003) sekä Requiem (2009).

Reinveren filosofisessa runoudessa toistuvat teemat muisti ja aika sekä jälkisovjeettisten yhteiskuntien perintö. Vuodesta 2007 Reinvere on kirjoittanut englanniksi. Reinvere on myös kirjoittanut artikkeleita ja esseitä mm. Viron radiolle ja Suomen yleisradiolle. Hän on tuottanut ja käsikirjoittanut dokumenttielokuvia sekä kääntänyt kirjoja ja toiminut niiden yhtenä kirjoittajana (mm. artikkelikokoelmassa Kaiken takana oli pelko, 2009). Kirjailija Sofi Oksanen on kuvaillut Jüri Reinvereä sanoilla "todellinen kosmopoliitti, jolla on virolaiset juuret".

Jüri Reinvere on palkittu kansainvälisessä Unescon säveltäjärostrumissa Pariisissa 2000 ja 2006 ja vuonna 2001 hän sai Viron kulttuuriministeriön palkinnon. Vuodesta 2005 Reinvere asuu ja työskentelee Berliinissä.

www.reinvere.de

Arvioita

Helsingin Sanomat, Hannu-Ilari Lampela:

Monet suomalaiset ovat nähneet Sofi Oksasen Puhdistus-näytelmän näyttämöllä. Vielä useammat ovat lukeneet näytelmän pohjalta syntyneen romaanin. Menestysteos on saanut niin paljon julkisuutta, että karmaiseva tarina on pääpiirteitten tuttu monille niillekin suomalaisille, jotka eivät ole lukeneet kirjaa.

Virolainen säveltäjä Jüri Reinvere oivalsi, että piinalla, tuskalla ja kauhulla ladatussa raadollisessa virolaisessa selviytymistarinassa on kaikki ainekset väkeväksi oopperaksi.

Kantaesityksessä Kansallisoopperan yleisö odotti hyvin kiinnostuneena, millainen ooppera Puhdistuksesta on syntynyt.

Pystyykö Reinvere tuomaan musiikillaan uuden, tunteisiin vetoavan ulottuvuuden Viron kansan neuvosto-orjuudesta kertovaan aiheeseen?

Yleisön reaktio oli innostunut Paul Mägin johtaman esityksen jälkeen, vaikka aplodit loppuivatkin melko lyhyeen. Osa yleisöstä oli järkyttynyt, osa varmaan hieman hämmentynyt.

Kun nuoren ja vanhan Aliiden esittäjät, sopraano Helena Juntunen ja Johanna Rusanen-Kartano ilmaantuivat kiitosseremoniassa näyttämölle, suosionosoituksissa oli jo myrskyisyyttä.

Vaativin rooli oli vanhaa Aliidea esittäneellä Johanna Rusanen-Kartanolla. Ohjaaja Tiina Puumalainen on saanut hänet muuttumaan hämmästyttävän hyvin vanhaksi, uskomattoman sitkeäksi ja pirulliseksi naiseksi, jota menneisyyden rikokset ja haamut vainoavat.

Aliide on sekä oopperan roisto että sankari. Hän on tehnyt sopimuksen neuvostopaholaisen kanssa ja pettänyt sisarensa ja monet muut ihmiset. Vastineeksi hän on saanut huumaavaa valtaa, oikeuden päättää monien virolaisten kohtalosta.

Pahuudestaan vanha Aliide saa myös heroosista voimaa ja pystyy ampumaan armotta nuorta sukulaistyttöä Zaraa vainoavat venäläiset sutenööriroistot.

Rusanen-Kartano raatelee itseään loistokkaasti Reinveren laajakaarisilla, ahdistuneilla vokaalilinjoilla. Lopun puhdistava tulipalo nouse jälkiwagneriaaseen hehkuun.

Reinveren musiikki edustaa saksalaistyyppistä yleismodernismia. Se tuo joskus mieleen myös Aulis Sallisen Punaisen viivan pelon ja hädän äänet, vaikka onkin Sallista astetta modernimpaa.

Usein tuntuu kuin hyytävä viima puhaltaisi orkesterissa jostakin Siperiasta. Pakkomielteenomaiset, painajaismaiset pyörteet synnyttävät kollektiivista mielenmaisemaa, jossa tuhovoimat myllertävät usein.

Puhuttelevaa on myös musiikin aavemainen hiljaisuus.

Reinvere tekee viisaasti välttäessään sentimentaalisuutta. Solistit pyrkivät laulaessaan usein tukahduttamaan tuskaansa, mikä tekee siitä vain vaikuttavampaa.

On paljolti Paul Mägin johtaman orkesterin ja kuoron ansiota, että Puhdistus kohoaa voimakkaasti konkreettiselta yksilötasolta myös koko sorretun kansan kohtalon surulliseksi vertauskuvaksi.

Samalla musiikki kertoo myös virolaisten vahvasta henkiinjäämisvietistä.

Tiina Puumalaisen ohjaus, Teppo Järvisen lavastus ja Marjaana Mutasen puvut antoivat Puhdistukselle tyylikkään nykyaikaisen, rajua draamaa sataprosenttisesti palvelevan ulkoasun.

Aamulehti, Anne Välinoro:

”Vesi ei niitä pysty pesemään, se vain hukuttaa ne”, vastaa Puhdistus-oopperan päähenkilö Aliide Truu itselleen Suomen Kansallisoopperan perjantaisen kantaesityksen lopussa. Johanna Rusanen-Kartano on illan komea Pohjantähti, hyytävän hyvä vanhan Aliiden roolissaan.

Kun esitys päättyy, yleisö istuu mykkänä ikuisuudelta tuntuvan minuutin verran ennen kuin puhkeaa aplodeihin. Aliiden kyläläisten tuoma hautakynttilärivi jää palamaan eturamppiin.

Puhdistus on musiikkiteatterin voimannäyttö. Jüri Reinvere on säveltäjänä ja libretistinä kärjistänyt ja kirkastanut Sofi Oksasen romaanin runolliseksi äänimaisemaan sijaantuvaksi teatteriksi. Se ei ole oopperaa perinteisessä mielessä, vaan soi hysteerisenä valheeseen pakotettua elämää. Reinveren sävelkielen sukulainen löytyy Alban Bergistä.

Teppo Järvisen lavastuksen ytimenä oleva talon runko roihahtaa lopussa tuleen. Näky on uskomaton pyrotekniikan riemuvoitto. Visuaalisesti Puhdistus on teatterivuoden huippua. 

Kymen Sanomat, Jukka Lind:

Jüri Reinvere on tehnyt Sofi Oksasen Puhdistus-romaanin pohjalta samannimisen oopperan, jonka libretosta hän myös vastaa.

Vaikka Puhdistus kertoo totalitaarisen hallinnon mahdista ja vallankäytöstä yhteiskuntaa ja sen kansalaisia kohtaan, toiminnasta, mikä murentaa, saastuttaa ja sairastuttaa ympäristönsä, voi sen myös ottaa pois viitekehyksestään ja siirtää arkeen.

Sama voi tapahtua paljon pienemmissäkin yksiköissä, kuten työyhteisössä tai perheissä, joissa itseriittoiset narsistiset superegot toimivat ja alistavat suodattaen kaiken oman etunäkemyksensä kautta.

Sama ahdistus, mikä oopperan tekstissä koetaan, on arkea tuhansissa yhteisöissä.

Linkkejä

Jüri Reinveren blogi Puhdistus-oopperasta