International site » Kansainvälinen sivusto » Ouvrir le site en français »

Kun kyyhkyset katosivat (näytelmä)

Kun kyyhkyset katosivat -näytelmä sai ensi-iltansa Kuopion Kaupunginteatterissa 28.1. 2016. virolaisen Priit Pedajaksen ohjaamana. Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän Viron ensi-ilta nähtiin 28.2.2015 Tarton Vanemuine-teatterissa. Näytelmä kantaesitettiin Suomen Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 27.11.2013.

Sofi Oksasen suuret teemat näyttämölle Tartossa -  

sota, isänmaa, rakkaus, propaganda

Viron legendaarisimman teatterin Vanemuinen Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän ensi-ilta lähestyy!

”Tänä keväänä Euroopassa vallitsevassa tilanteessa Oksasen teoksissa kuvattu maailma on pelottavan ajankohtainen,” Vanemuine-teatterin dramaturgi Anu Tonts sanoo.

”En olisi uskonut, että fasisti-sanan käytön kanssa taiteilevan päähenkilöni pohdinnat mielikuvavaikuttamisesta olisivat tätä päivää keväällä 2014”, Oksanen lisää. ”Näytelmän päähenkilö Edgar Parts toimii 1960-luvulla KGB:n valokuvaajana ja kuva on aina ollut propagandan tärkeimpiä työkaluja. Siksi tarina pitikin kirjoittaa näyttämölle. Tämän vanhan propagandakuvaston heräämistä eloon olemme saaneet seurata Ukrainan kriisin myötä ja näytelmästä tuttua kuvastoa käytetään nyt yhtenä sodankäynnin välineenä.”

Esityksen ohjaa Vanemuine-teatterin draamapuolen johtaja Tiit Palu, lavastajana toimii Eugen Tamberg ja musiikista vastaa Toomas Lunge. Näytelmän on kääntänyt viroksi Maimu Berg. Kärkikolmikkoa näyttelevät Sten Kaprov (Edgar), Linda Kolde (Juudit) ja Reimo Sagor (Roland).

Liisa Smithin ohjaama Puhdistus esitettiin Vanemuinessa vuonna 2010 ja esitys jatkoi ohjelmistossa täysille katsomoille pitkään. Se vieraili myös Suomessa Helsingissä, Oulussa ja Turussa. Yleisö, joka osoitti suosiotaan esitykselle seisten, teki vaikutuksen Vanemuine-teatterin dramaturgiin Anu Tontsiin, ja oli hänelle yksi todiste teatterin voimasta: “Kun katsoin Puhdistusta Suomessa suomalaisten kanssa ja seurasin heidän reaktioitaan, ymmärsin taas, miten voimakas ja tunteita herättävä väline taide on. Se onnistuu parissa tunnissa saamaan aikaan jotain, mitä yksikään historiankirja ei luultavasti koskaan pysty välittämään.”

Suomessa Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän seuraava näyttämöversio nähdään Kuopion kaupunginteatterissa. Ensi-ilta on tammikuussa 2016, ja näytelmän ohjaa virolainen Priit Pedajas.

Teatteri Vanemuine

Vanemuise 6

51003 Tartto, Viro

puh. +372 7440 100

teater@vanemuine.ee

www.vanemuine.ee

 

Lippuvaraukset: + 372 7440 165

ja kassa@vanemuine.eetickets@vanemuine.ee

Lipunmyynti internetissä:

www.vanemuine.ee

www.piletimaailm.com

www.piletilevi.ee

www.ticketpro.ee

Totalitarismi nielaisee jokaisen palvelukseensa

- Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat Kansallisteatterissa

Näytelmän ohjaaja Raila Leppäkoski kertoo tulkinnastaan: 

”Sofi Oksanen kuvaa teoksessaan historiallisesti tapahtunutta kohtuutonta julmuutta. Näytelmä on ikään kuin todistus joukkotuhosta. Paradoksaalista on, että epäinhimillisten päätösten toimeenpanijoina olivat tavalliset ihmiset. Meidän kuvauskohteenamme teatterissa on juuri tämä yksittäinen ihminen. Ihminen, josta julmuus ei näy päällepäin. Samankaltaiset raakuudet ovat valitettavasti myös tätä päivää ympäri maailman, ne eivät ole kadonneet mihinkään”, ohjaaja Leppäkoski luonnehtii tulkinnan ydinajatusta.

Oksasen näytelmän kaksi aikatasoa — toisen maailmansodan saksalaismiehityksen aika ja 1960-luku neuvostohallinnon kaudella — loivat perusrakenteen kaksinäytöksiselle näyttämöratkaisulle. Näytelmä erosi romaanista merkittävimmin aikarakenteeltaan: romaanista poiketen tarinan tapahtumat etenivät kronologisesti. Päähenkilön Edgarin ammatti oli niin ikään uutta: hän ei ollut kirjailija, kuten romaanissa, vaan valokuvaaja. Kun kyyhkyset katosivat -romaani oli ilmestymisvuonaan 2012 Suomen ja Viron myydyin kaunokirja.  

Päärooleissa Kansallisteatterin Kun kyyhkyset katosivat -näytelmässä olivat Matleena Kuusniemi (Juudit), Timo Tuominen (Edgar) ja Janne Hyytiäinen (Roland).  Rooleissa nähtiin myös Antti Luusuaniemi, Jani Karvinen, Jouko Keskinen, Jukka-Pekka Palo, Pirjo Määttä ja Sari Puumalainen.  Kaksi aikatasoa tulivat näkyviin sekä Oksasen luomien henkilöiden kehityksessä että esityksen näyttämökuvassa. Lavastaja, pukusuunnittelija Karmo Menden, kuvataiteilija Mikko Ijäksen, videosuunnittelija Petri Tarkiaisen sekä valosuunnittelija Matti Tiilaman rakentama näyttämökuva siirtyi mustavalkoisesta elokuvamaisuudesta 1960-luvun epookkiin. Säveltäjä Maija Kaunismaan musiikki oli orgaaninen osa esitystä. Keskellä näyttämöä sijaitsi teoksen sykkivä sydän, virtuoosimaisista muusikoista koostuva Kyyhkyset-orkesteri, jossa läpi teoksen soittivat Tommi Asplund (viulu), Maija Kaunismaa (kapellimestari, piano ja laulu), Juha Kuoppala (koskettimet), Zarkus Poussa (rummut) ja Sara Puljula (kontrabasso).

DRAMATISOINTI Sofi Oksanen
OHJAUS Raila Leppäkoski
LAVASTUS JA PUVUT Karmo Mende
MUSIIKKI Maija Kaunismaa
VALOSUUNNITTELU Matti Tiilama
ÄÄNISUUNNITTELU Zarkus Poussa ja Sakari Kiiski (Ab Wavemark Oy)
MIKSAUS Sakari Kiiski ja Timo Liski (Ab Wavemark Oy)
PIIRROKSET, VALOKUVAT JA VIDEOT Mikko Ijäs
KUVASUUNNITTELU Mikko Ijäs ja Petri Tarkiainen
VIDEOTOTEUTUS Petri Tarkiainen
NAAMIOINTI Jani Kylmälä

Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän esittelykansio

Lataa PDF-tiedosto »

Kun kyyhkyset katosivat Kuopion kaupunginteatteriin 2016

Lue lisää »

Katso näytelmän traileri

Raila Leppäkosken ohjaama Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän kantaesitys nähdään Kansallisteatterin Suurella näyttämöllä 27.marraskuuta 2013. Sofi Oksanen dramatisoi teoksen näyttämölle. Musiikin esitykseen säveltää Maija Kaunismaa ja sen lavastaa Karmo Mende.

Seuraa näytelmän edistymistä näytelmäblogista

Kritiikkisitaatteja

Savon Sanomat (28.11.)
”Koko näytelmä on rakennettu kuvaamaan tätä tuon ajan virolaista yhteiskuntaa – ei pelkästään yhtä miestä – koskevaa kaksinaamaisuutta mestarillisesti: samat näyttelijät ovat lavalla koko ajan, samoin sama lavastus. Vain salossa liehuva lippu vaihtuu.”

AL (29.11.)
”Näytelmän tekstissä Oksanen teki sen taas.”

TS (29.11.)
”Oksasen vahvuus on kuvata traagisia leikkauspisteitä, jotka pakottavat ihmiset julmiin, mutta olosuhteiden inhimillistämiin ratkaisuihin.”

IS (28.11.)
”Ehyt ja mieleenpainuva kokonaisuus.”
”Tarina etenee vavahduttavasti kohti loppua, joka ei tunne armoa.”

DEMARI (2.12.)
”Sofi Oksasen omasta romaanistaan sovittama näytelmä "Kun kyyhkyset katosivat" toimii terveenä muistutuksena siitä, millaisen helvetin ja ylitallonnan kohteeksi Viron kansa joutui. Se kertoo myös siitä, millaisia lieroja ja sankareita pitkä, vuoteen 1991 jatkunut poikkeustila nostatti. Se ei niinkään kerro sodasta ja sen seurauksista poliittis-valtiolliselta tasolta vaan yksilövinkkelistä. Siinä perspektiivissä kipukohdat ovat aina satuttavampia.”

Kulttuurilehti Akku (30.11.)
”Tänään tapahtui teatterin suurin ihme. Esityksestä yleisöön rakentui näkymätön silta. Sanoma tuli lähelle. Näin taas miten virolaiset kyyditettiin tai ammuttiin syistä, joista minä olen saanut olla ylpeä: sinivalkoisista väreistä ja vapaudesta laulaa kansallislaulua.”

TS (29.11.)
”Tuntuu, että näyttämölle siirrettynä lomittuvat tarinat, henkilöt ja teemat ovat tiivistyneet, selkeytyneet ja osin jopa kirkastuneet. Keskiseksi nousee ihmisen saada tunnustusta, rakastaa ja viime kädessä selviytyä, keinoja kaihtamatta.”

Apu (28.11.)
”Niin romaani kuin näytelmäkään ei ole vain poliittista historiaa. Se on koskettavan tarkka kuva ihmissuhteista ja rakkaudesta, joka jää täyttymättä.”

Lukeminen.fi (28.11.)
”Natsien miehitysaikaan ja Neuvosto-Viroon sijoittuva Kun kyyhkyset katosivat on vaikuttava näytelmä. Lähes kolmen tunnin kestosta huolimatta siinä on omaa salaperäistä vetovoimaa ja tunnelmaa.”

Linkit

www.kyyhkyset.fi 

Kun kyyhkyset katosivat -näytelmän livebändissä kotimaisen rockmusiikin huippunimiä 

Maija Kaunismaa & Kyyhkyset-orkesteri:

  • Maija Kaunismaa, kapellimestari, piano ja laulu
  • Juha Kuoppala, kosketinsoittimet
  • Mikko Lankinen, kitarat
  • Zarkus Poussa, lyömäsoittimet, laulu ja koneet
  • Sara Puljula, kontrabasso ja laulu

Lue Maija Kaunismaan haastattelu näytelmäblogista

Kuva: Toni Härkönen